söndag 27 november 2011

Ditt och datt ur tidningshögen 1

Jag hinner inte med att läsa alla lokaltidningar som rullar in. Förr, när jag var lokalredaktör själv, hade jag örnkoll på precis allt. Sport undantaget. Nu vet jag nästan ingenting om det som händer. Så nu när polisrapporten har försvunnit får jag väl göra en ansträngning och läsa tidningarna i stället. Som bloggare får jag dessutom tycka precis vad jag vill.

Jag hittar en Steget från 17 maj där Anna Wilson skriver om kastanjeträden på Allévägen som skulle bort och ersättas av nya.
- De skräpar ner och folk får kastanjer i huvudet, säger Ewa Thorin som då var ordförande i centrumföreningen. Hon har själv fått en kastanj i huvudet, stackarn. Nu är Thorins (tv och sånt) borta och jag vet inte om hon är kvar i köpmannaföreningen längre. Men ingen kan väl ändå på allvar tro att köpmännen värnar något annat än den egna förtjänsten. Nu är väl nya kulturhuset klart snart och centrums gröna lilla lunga för evigt förstörd. Den delen av Allévägen som förr präglades av solsken och gröna kastanjeträd står nu och åtminstone i hundra år framöver i solid betongskugga.

I samma tidning står att 100 cykelstölder anmäls varje år och att de flesta stjäls i området runt station. Ja, det har man ju råkat ut för några gånger. En gång stals min cykel med barnsadel och allt utanför dörren här medan jag bar in det sovande barnet. Den kom aldrig tillbaka. En annan gång hittade jag min stulna cykel nere vid station. Där stod den två dagar efter stölden försedd med sadelskydd och allt. Det var bara att tacka för presenten, ta den olåsta cykeln och cykla hem.

I maj sökte polisen vittnen till den stora branden på Vallentuna gästgiveri. Och en månad tidigare tog Viktiga Lena de här bilderna på fd Nordins där rutorna genomborrats av kulor. Det är bara några år sedan fd Nordins brann ner till grunden och polisen lade beslag på vapen och illegal sprit på Gästgiveriet. Vi har ett krogkrig i Vallentuna. Det är ingen tvekan om det. Hur ska det gå?

Sossarna vill att vi ska sopsortera även vårt matavfall. Sörab samlar in sådant i sex av nio Sörabkommuner för framställning av biogas. Smart. Miljöpartiet tycker det är ynkligt av Vallentuna att inte vara med och moderaternas Elwe Nilsson, som även är ordförande för Sörab, är av någon outgrundlig anledning i maj 2011 en försiktig general. Märkligt. Varför?

Den 21 maj sjösattes tydligen två viksbåtar vid Arkils Tingstad och att man skapat något som kallas Runrikets dag med ett nytt motionslopp kallat kallat Runrundan som motsvarar en halvmara. Synd att jag missade det. Det är väl därför jag har sparat tidningen, antar jag. Jag var utomlands. Men det ska jag återkomma till.

Jag ser att Janet Westergård har dött också. Det var inte bra. född 8 aug 1955 - död 1 maj 2011. Hon var konstnär och författare och gav ut tre illustrerade diktsamlingar varav mycket var hämtat från Vallentuna.
Jag gjorde ett porträtt på henne en gång. Hon hade det inte helt lätt som jag uppfattade det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar