tisdag 17 februari 2009

Småpåvar och knäppgökar finns det ju gott om...

Jag följer intensivt den omfattande debatten i såväl media som på Internet om och kring Monica Antonssons suveräna och avslojande bok "Mia - sanningen om Gömda". För varje dag som går blir jag - och många andra - allt mer förbannad på de stora drakarnas sätt att ignorera och förtiga den sanning som Monica drivit i bevis.

Det är beklämmande och demoraliserande att beskåda hur chefredaktörerna beter sig. Vart tog det journalistiska ansvaret vägen? Snacka om småpåvar...

Lika illavarslande är det att se hur "mästaren" Jan Guillou helt har tappat sans och förnuft. En gång ansåg jag att han var en synnerligen skicklig och alltid intressant journalist och författare, nu är han och kompanjonen Liza Marklund bara några patetiska småpåvar i utförsbacken! Sorgligt!

Knäppgökarna då?
Jodå, dom finns i mängder. Både i Vallentuna och i Stockholm. Ett av de mest knäppa förslagen från Stockholms Stadshus på senare tid är att det ska bli lagligt för cyklister att hoja mot färdriktningen på enkelriktade gator! "Dom gör det ju ändå redan nu", sa förslagsställaren. Sug på den du! Totalt hjärnsläpp!

Och så har vi ju knäppgökarna på Konstfack. Först hon som lät sig omhändertas som psykfall under stor dramatik. Och pulvret som förstörde en tunnelbanevagn. Båda utförde en "installation" som det så fint heter. Hej och hå!

Konsten måste ha sin frihet säger kulturmaffian. Dom kan slänga sig i väggen och sedan låsas in tycker jag! Tillsammans med rektorn som tycker att det här är sååå bra sååå!

Det kommer mera är jag helt övertygad om!

1 kommentar:

  1. När jag läser detta i juli 2010 kommer jag inte ihåg vem som skrev det. Klantigt att jag inte angav det. Nu ser det bara sjukt ut. Men en sak är säker: Det var inte jag!!!

    SvaraRadera