onsdag 1 april 2009

Se upp för tåget!

Jag skulle önska att ungdomar och andra inte gick omkring med musik i öronen. Speciellt inte genom hörlurar. Det lär den unga flickan ha gjort, sägs det. Det gjorde även en ung man som dödades av tåget vid Vallentuna station för kanske tio år sedan. De lyssnar och hör inte tåget som kommer. Det är så fruktansvärt onödigt och dessutom väldigt synd om lokförarna.
Hur bilen hamnade på spåret mellan bommarna vet jag förstås inte. Men när min farfar var 90 år och skulle till doktorn kom han körandes precis där. Solen stod lågt. Han blev bländad och såg inte att bommarna var nedfällda. Han körde igenom de första och insåg plötsligt att han stod mitt på spåret och att det tutande tåget var på väg mot honom i full fart.
Farfar hade sinnesnärvaro nog att i sista stund trampa gasen i botten och köra igenom även de andra bommarna. Så kom han undan med blotta förskräckelsen och körde chockad vidare till läkarstationen. Att han blev efterlyst av polisen fick han veta först senare. I vilket fall som helst så ställde han därmed bilen och körde aldrig mer.
Jag håller alla tummar jag har för de skadade personerna!
Bällstahäxan

Aftonbladet 24 mars 2009
Flicka påkörd av tåget
Vittnet Maria, 38: Folk skrek och det var kaos. Föraren panikbromsade – men fick inte stopp på tåget.
En flicka i 13-årsåldern fick livshotande skador i olyckan.
– Jag hörde folk skrika ”Ring ambulans!” säger vittnet Maria Jonsson, 38.

En flicka i 13-årsåldern skadades svårt vid en olycka i korsningen Banvägen–Teknikvägen i Vallentuna norr om Stockholm vid åttatiden i morse. Den skadade fördes till sjukhus med ambulanshelikopter.
Oklart hur hon mår
– Enligt de uppgifter som jag har fått kom flickan cyklande. Hon verkar ha haft bråttom och cyklade över övergången. Då kom tåget, säger Mikael Gustavsson som är befäl vid Stockholmspolisens ledningscentral till Aftonbladet.
Roslagspolisen uppger att övergången där flickan blev påkörd är obevakad.
Flickan fördes med ambulanshelikopter till Karolinska universitetssjukhuset. Pressjouren vid sjukhuset uppger att flickan vårdas för livshotande skador.
”Folk skrek”
Maria Jonsson, som bor i Vallentuna, kom gående med sina barn på vägen längs spåret när olyckan inträffade.
– Jag hörde bara när tåget bromsade. Sen såg jag att ena lyktan på tåget var sönder, säger hon.
– Folk skrek och det var kaos, alla bilar stannade, säger hon.
– Den här övergången har varit obevakad jättelänge och många barnfamiljer har reagerat. Den måste bli bevakad.
Aftonbladet 31 mars 2009
Tåg krockade med personbil
Vittnet Linus: Jag blev chockad. Tåget tutade – men bilen hann inte undan. Kollisionen blev våldsam. En man fördes svårt skadad till sjukhus i helikopter.
– Jag blev chockad, säger vittnet Linus Murphy, 16,
Olyckan inträffade på en järnvägsövergång i Vallentuna norr om Stockholm vid 10-tiden på förmiddagen.
Två ambulanser, flera brandbilar och en helikopter skickades till platsen.
– Jag hörde när de tutade, sen kollade jag ut och såg att bilen blivit släpad framför tåget, säger Linus Murphy.
– En person har förts till sjukhus i helikopter med svåra skador, säger Towe Hägg, presstaleskvinna vid polisens länskommunikationscentral.
Enligt Linus Murphy finns det bommar vid vägkorsningen där olyckan inträffade – men det är i nuläget oklart om de var nedfällda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar