onsdag 11 februari 2009

Lokaltidningarna

Idag kom Weekendbladet Vallentuna med posten. Jag hade i och för sig fått den tidigare genom min personlige levarantör men kul i alla fall att utdelningen fungerade.

Mitt i Vallentuna kom också.
Den är sannerligen inte särskilt lokal. Åtminstone inte för Vallentuna. Men det är väl som VD:n sa när jag jobbade där: "Vallentuna är en usel marknad. Vi går ut i Vallentuna bara för att företagarna i Täby vill det." Som lokalreporter stationerad på orten fick man följaktligen inte mycket stöd på den tiden. Men minst sex lokala artiklar + notiser + insändare + skolmaten skulle man skriva på en halvtid. I dag har de kanske 1-2 artiklar om Vallentuna plus ett gäng notiser. That´s it.

Så det är Steget som gäller. Jag håller med dig om det, Hasse. Det kom som pdf i dag men jag ska ut på jobb nu så jag får återkomma om det.

1 kommentar:

  1. Finns enligt min mening ingen bra lokaltidning i Vallentuna längre. Steget tappade allt när man valde att flytta kontoret utanför kommunen. Minns t ex när dom hade en "Vi fem", där personerna de pratade med stod utanför Täby Centrum, blev ju inte så lokalt.

    Nyheterna numera är inte heller av samma klass som tidigare, jag får känslan av att de som skriver inte riktigt brinner för det lokala lika mycket längre. Det enda positiva är väl att layouten fått sig ett lyft.

    Mitti har väl inte varit lokal på flera år och Weekendbladet borde inte ens få kalla sig lokaltidning. Jag har för övrigt aldrig sett röken av Weekendbladet i brevlådan, och jag vet många andra som inte heller får den. Har för mig att den ska gå ut till samtliga hushåll. Jag kan ha fel dock.

    När allt ska centralstyras så försvinner ofta känsla, engagemang och intresse. Allt som betyder nåt är ett plus i budgeten.

    SvaraRadera