tisdag 5 oktober 2010

Året var 1983 och revyn hette "Vadåra"

Nu har jag grävt lite i hyllorna och hittat revynumret om hur hälsovårdsinspektören Lennart Adamajtis fiskade braxen i Vallentunasjön. Året var 1983 och revyn hette "Vadåra". På den tiden var vi alldeles för snälla, inser jag nu när jag bläddrar i manus. Sjövärmeverket var uppenbarligen på gång. Vattnet blev emellertid varmare av det och inte kallare som vi hade fått för oss. ABBA bodde i Vallentuna 1974, när de vann Eurovision i Brighton med Waterloo, och bland kända helyllesartister på 80-talet fanns då Bröderna Djup.
Texten måste vara en av mina första. Melodin är Edvard Persson-låten "En gåsapåg från Skåne". Så nu kan ni sjunga själva.
Numret framfördes av lillasyster Anki Antonsson, Britt-Marie Lindgren och undertecknad. Hur vi visualiserade det här kommer jag inte ihåg. Kan vi ha haft fiskkostymer tro? Måste kolla videon någon dag. När jag får igång min skanner ska jag lägga in en bild på den då rätt tjusiga trion som då kallades Vallentuna Klisters.

Livet på botten
Jag är en liten blåmussla bland andra
I Vallentunasjön har jag mitt bo
Jag ligger här i dyn som alla andra
På bättre tider här kan man ej tro
Ibland får man en cykel rätt i nyllet
Eller annat som dom häver i från land
Och bland alger, vass och skit
Adamajtis kommer hit
För att fiska lite brax där ifrån ovan

Här kommer jag som kallas lille Maxen
För min ålder har jag blivit ganska stor
För här finns gott om käk för alla braxen
Den fina släkten här ej längre bor
Tyvärr är sikten här så grå och grumlig
Att äta är det enda som går bra
Vi stoppar in och släpper ut
Så Adamajtis blir helt slut
När han försöker fånga braxarna från ovan

Jag åldermoder är för alla borrar
Jag går på djupet när det osar hett
Och aldrig nånsin står jag still och knorrar
Nej "alltid redo" fast det ej är lätt
Men här nere händer ej så mycket
Inte ens en ubåt har vi sett
Ja, man håller sig för skratt
När Adamajtis hoppas att
Han snart ska lyckas fånga braxarna från ovan

Dom säger att vi går mot sämre tider
Nu ska han också värmen från oss ta
Det hjälper inte att vi går och lider
Nu mycket kallare ska vattnet va
Så alla måste sticka filt och vantar
För att vi i kylan ska stå pall
Varje lägenhet på land
Får värmen ifrån våran strand
Så kanske finns det något ledigt bo där ovan

Tillsammans ska vi bilda nya ABBA
Och göra karriär vid Vallbostrand
Ja, vi blir ideal för varje krabba
Och Broder Djup får hålla sig på land
Ja, vi är fena på att sjunga punkigt
Fast släkten säger att vi sjunkit djupt
Men då sjunger vi för dem
Att Adamajtis har rott hem
Då applåderar dom så att det hörs till ovan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar