lördag 31 oktober 2009

Och vem f*n är Björn Schaerström?

Fritidsnämndens ordförande Björn Schaerström (m) har i veckans Steget skrivit en lång insändare riktad till nyhetschefen Anna Wilson i syfte att poängtera fritidsnämndes i Vallentuna förträfflighet.
Detta med anledning av Annas krönika den 15/10 om Nobelkommitténs i Norge fredspris till USA:s president Barack Obama som hon skämtsamt jämför med ett tänkt pris på kredit till just fritidsnämnden som inte lyfter ett finger för att få kommunen - skolan - att hellre bygga en fullstor idrottshall i Lovisedal än en mellanstor.
Förnärmat räknar han upp allt vad fritidsnämnden åstadkommit de senaste åren - trots att han väl inte själv satt med i den då. Trots att jag var lokalreporter i Vallentuna i minst 15 år kan jag inte påminna mig att jag någonsin har hört hans namn.
På slutet av den långa drapan klämmer han i med de sällsynt trista orden som åtminstone hos mig framkallar kräkreflexer:
"Av en nyhetschef med ambitioner samt med pennans och publicistens makt förväntar jag mig något mer av kunskap och vidsynthet, kanske till och med en smula ödmjukhet men inte minst rättvisa, i beskrivningen av politikens gärningar." Usch!

Herregud, har karln ingen humor?!
Här skriver Anna en lysande krönika fylld av humor och så får fritidsnämndens ordförande för sig att han måste gå i svaromål. Ja, han verkar till och med vilja fostra fyrbarnsmamman (är det väl?) till en bättre människa. Käre tid.
Vad sägs om en lägre profil, Schaerström? Snart är det val!

PS. Jag väljer gemena bokstäver i partibeteckningen för att jag tycker det är snyggast så. DS

2 kommentarer:

  1. Det är så skönt med människor som kan skriva sakligt och medmänskligt vilket man inte kan skryta med att Schaerström kan. Hur tänker karln, eller inte alls. Hur har han dessutom
    kunnat manipulera sina partikamrater och hamnat på viktiga poster, det ger knappast gott betyg åt resterande partikamrater. Men politiken i Vallentuna lever ju sitt eget liv, eller ...

    SvaraRadera
  2. och nu jobbar han som rekryterare - hybris?

    SvaraRadera