torsdag 25 september 2014

De får väl för tusan hakar anstränga sig!

Roslagsbanan har gjort bort sig! Elände. Så varför inte lägga undan allt annat både hos RB och hos Transportstyrelsen och åtgärda det då? På stubben! Så att tågtrafiken kommer igång och skattebetalarna slipper punga ut med en miljon per vecka (det har också sagts per dag) i extra kostnader helt i onödan. Det kan knappast ta mer än ett par dagar. Vad är det för puckon som sitter där?!
Eller är dt så, att de har funderingar på att avslå själva tillståndet? Har de byggt utan tillstånd rent av?
Vilka jäkla nollor!

Som Jerri Bergström (S) i Vallentuna på facebook så undrar jag verkligen hur i all världen de ska få igång Vallentunalinjen i december! Vi som bor här har stått ut med sprängningar så husen hoppat, kabelbrott som berövat oss både ström och telefon samt ett tämligen påtagligt trafikelände. Och de orkar inte ens hålla ordning på sina papper. Botten!


DN idag: http://www.dn.se/sthlm/pappersstrul-stoppar-tagtrafiken-igen/

Pappersstrul stoppar tågtrafiken – igen
Så här borde det se ut på Roslagsbanan – ett tåg i trafik.
Foto: Hannes Holmström Så här borde det se ut på Roslagsbanan – ett tåg i trafik.
 
Först skulle Roslagsbanans linje mot Österskär öppna igen den 17 augusti, men så blev det inte. Enligt de första beskeden skulle linjen ha öppnat tre veckor senare. Men tågen står fortfarande still och ingen vet hur länge det kommer att vara så.
 
Först skulle Roslagsbanans linje mot Österskär öppna igen den 17 augusti, men så blev det inte. Enligt de första beskeden skulle linjen ha öppnat tre veckor senare. Men tågen står fortfarande still och ingen vet hur länge det kommer att vara så.
 
Ombyggnationerna på Roslagsbanan har inneburit att tågen har stått still sedan februari. Men trots att både spåren och det nya signalsystemet nu finns på plats har tågen fortfarande inte börjat gå.
Det är SL som är ansvarigt för de stillastående tågen. För att tågtrafiken ska få börja rulla igen måste transportstyrelsen godkänna ombyggnationerna på sträckan. Förseningarna innebär extra kostnader för SL på upp till en miljon i veckan.

– Nu är själva ombyggnationerna färdiga, men vi har inte lämnat in all dokumentation om vad som har gjorts på den här linjen ännu. Det måste vi göra för att få i gång trafiken, säger Jesper Pettersson, pressinformatör hos SL
.
Men eftersom SL inte har skickat in alla nödvändiga papper har transportstyrelsen inte heller dokumenten som behövs för att kunna göra en prövning av tillståndet.
– Det här är ingenting som transportstyrelsen ska lastas för. Vi har begått ett misstag som har fått de här konsekvenserna, säger Jesper Pettersson.
SL säger att de försöker få ordning på dokumentationen så fort som möjligt.
– Det pågår febril aktivitet för att få fram alla handlingar och all dokumentation som krävs. Det har visat sig vara tämligen komplicerat. Så fort vi vet någonting kommer vi att gå ut med information till resenärerna.

Ombyggnationerna har pågått hela sommaren, och boende längs med linjen har fått åka ersättningsbussar i stället för tåg.
Startdatumet för tågtrafikeringen på linjen har redan flyttats fram vid två tillfällen. Den här gången vill inte SL sätta ett preliminärt datum.

Tror du att det handlar om veckor eller månader?
– Vi vågar inte säga något datum eller någon prognos i nuläget, säger Jesper Pettersson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar