torsdag 29 mars 2012

Det kom ett mail om flyktingboendet...

 Mailet lyder:  

Läste på Vallentunabloggen.se dina inlägg om Runristarvägen 57.
Utmärkt skrivet om eländet.

 Vid mötet i Karlbergsskolan i går den 26 mars frågade jag bl a Vårljus VD Hallstenius vem de köpt fastigheten 2:307 av. Det kunde han inte svara på.
Frågade vad de givit för fastigheten och svaret var "straxt under 5 miljoner kr.".
Vid min nästa fråga varför fastigheten fortfarande är lagfaren på (i alla fall den 23 mars)  en Margareta Louise Borggren som köpte  fastigheten av familjen Strand den 1 sept 2010 för 4.859.000 kr. Svaret  från Vårljus var att alla papper inte var klara och sköttes av mäklare.
(dessutom har jag fått reda på att man har 3 månader på sig för detta).

Du skriver i din blogg att kommunen köpt fastigheten för 5.300.000 kr. Man kan undra vem M L Borggren är och om det i själva verket är någon slags bulvanköp som skett i kommunens eller Vårljus regi. Man kan också undra varför det är skillnad mot köpet den 1 sept 2010 och Vårljus/kommunens köpeskilling , som enligt Vårljus de betalade en handpenning på i november 2011 och slutförde/ avslutade i februari 2012. Huset var extremt svårsålt av familjen Strand, och egentligen inte värt den från början begärda summan.

Hur kan det då plötsllgt stiga till ca 5.300.000 kr? Vem har stoppat pengarna i "fickan". Man undrar lite konspiratoriskt vad egentligen kommunen sysslar med.
Skulle vara intresserad av att veta vem denna Borggren är, och varför man egentligen inte bodde på adressen, eller fastigheten kanske t o m var uthyrd under viss tid efter den 1 sept -10. Det var i alla fall lite underligt enl
bekanta.

Allt är ett ända elände. En man på mötet hade talat med tre mäklare och fått besked att ca 500.000 kr har de närmsta fastigheterna sjunkit med i värde, fallande summan lite längre ifrån. På frågan om kommunen ersatte de som råkar ut för denna värdeminskning svarade kommunordförande ungefär bla bla bla. och skyllde på regeringsbeslut och andra perifera skyldiga-
Mvh
XX

Jag har anonymiserat texten.
Jag är egentligen inte insatt i ärendet. Beloppet 5,3 mkr fick jag av en trovärdig person. Jag har inte kollat upp saken. Det kan med andra ord vara fel. Precis som det tydligen är nio och inte sex flyktingar det handlar om. En annan fråga är varför flyktingarna kallas barn. Det rör sig tydligen om unga män på upp till 19 år från krigsdrabbade länder. Varför är man inte ärlig med det?

Uppgifterna varierar vilket helt och hållet beror på undermålig information från de politiskt ansvariga. 

Jag släpper diskussionen fri här om någon vill informera eller debattera med XX.
Varsågoda!

Tillägg 23 oktober 2013
Jag har kollat upp saken.
Margareta Louise Borgggren köpte fastigheten den 1 sept 2010 för 4.850.000 kronor. Det rör sig om en sjurumsvilla om 262 kvm byggd 1978 på en tomt om 887 kvm.
Hon sålde den igen till AB Vårljus den 15 feb 2012 för 4.995.000 kronor.
Vinsten var alltså inte fullt så blodig som brevskrivaren (och jag genom min uppgiftslämnare) befarade.
Margareta Louise Borggren tjänade "bara" 145.000 kronor på drygt 16 månader och det var det säkert värt.

1 kommentar:

  1. Till dig som ringde 23 oktober 2013 angående Margareta Louise Borggren.
    Texten i inlägget är alltså ett brev från en läsare och inte ett inlägg från mig.
    Du ville veta något men slängde på luren.
    Om du undrar över brevskrivarens identitet så kan jag inte lämna ut det.

    SvaraRadera