torsdag 1 december 2011

Läkarna vågar inte väcka pojken..

Aftonbladet:

17-åringen var på väg till lektionen när han överfölls – vårdas för svåra skador

Pojken var på väg in till sin lektion när han överfölls bakifrån med flera knivhugg.
Gärningsmannen kan ha varit ute efter hämnd – 17-åringen ska ha haft ett pris på sitt huvud.
– Jag brukar köra honom till skolan varje dag men jag kände mig sjuk, säger den knivhuggne pojkens pappa.
17-åringen var på väg in till en lektion i informations- och mediekunskap i går morse, när han höggs ner med flera knivhugg utanför porten till sin gymnasieskola i Stockholmsförorten Vallentuna.
– När jag kom till entrén så låg han där. Jag visste inte om han larvade sig. Men när de vände honom så såg jag att han hade blod på tröjan, säger Evelyn Hjalmarsson, som går i samma klass som 17-åringen.

Svartklädd och maskerad

Flera elever blev vittne till det brutala överfallet och såg hur den svartklädda och maskerade gärningsmannen sprang från platsen mot Vallentuna station.
Enligt uppgift till Aftonbladet träffades 17-åringen med flera hugg i ryggen och fick en lunga punkterad. Han fördes med ambulans till Karolinska universitetssjukhuset i Solna där han opererades akut.
Polisen fick tidigt indikationer på vem som kunde ligga bakom. Två bröder i 20-årsåldern hämtades in till förhör och flera husrannsakningar genomfördes. Under eftermiddagen anhölls en av bröderna, en 20-åring, misstänkt för mordförsöket.

Kan haft pengaskulder

Enligt uppgift till Aftonbladet arbetar polisen efter flera teorier: ett svartsjukedrama, att 17-åringen hade pengaskulder eller att gärningsmannen var ute efter hämnd.
– Jag kan inte gå in på vilka teorier och spår vi jobbar efter, säger Anders Gillander, presstalesman på Roslagspolisen.
Den anhållne 20-åringen dömdes i mars till två månaders fängelse efter att han tillsammans med sin bror och ytterligare två män pressat en bekant på stora summor pengar.
Även 17-åringen är dömd. Förra året misshandlade han en elevassistent och innan dess var han misstänkt för ett knivöverfall.

”Han var som vanligt”

Personer i den gripne 20-åringens omgivning uppger att den knivhuggne 17-åringen länge haft ett pris på sitt huvud.
Men pojkens pappa har inte märkt att sonen varit orolig.
– Han var som vanligt, han gick till skolan varje dag.
Pappan skjutsade nästan alltid sin son till lektionerna.
– Men i dag (läs i går) kände jag mig sjuk och sa att han kanske kunde ta bussen.
Nu ligger 17-åringen nersövd på sjukhuset.
– Läkarna är fortfarande inte säkra och vågar inte väcka honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar