torsdag 1 december 2011

Gustaf Hammarsten från Vallentuna och tidernas bästa adventskalender

Jag har just sett första avsnittet av årets adventskalender "Tjuvarnas jul".

Åh, så bra.
Så ovanligt jättebra!
Jag ska se vartenda avsnitt!
Jag intervjuade "tjuven Kurre", dvs Gustaf Hammarsten om kalendern redan i april.

Vi satt på uteserveringen på andra sidan Västerbron från DN-skrapan sett, åt en lunch tillsammans med fotografen och pratade om inspelningen av julkalendern som just var avslutad. Allt medan medan glada män kom fram och tackade Gustaf för hans insats i "Våra vänners liv", fåglarna kvittrade och naturen sprang ut i skiraste grönska. Gustaf berättade, utan att avslöja för mycket, om "Tjuvarnas jul":

– Det är en klassisk julsaga av Stefan Roos och Per Simonsson. Det mesta utspelar sig i Gamla stan men vi har spelat in rätt mycket på Skansen också. Vi var där främst om nätterna i sex veckor förra vintern när det var som kallast. Tjuvar är ju som bekant vakna om nätterna.
"Tjuvarnas jul" handlar om en flicka som kommer till Kurre Karlsson med ett brev. Av det framgår att han är hennes pappa.
– Det blir väldigt komplicerat för Kurre som är tjuv att få ett barn på halsen. Han måste ju ta hand om henne på något sätt. Hon ser honom med ett barns oskyldiga ögon vilket får honom att omvärdera sitt liv som i en riktigt genuin julsaga.
Men inte nog med att Gustaf spelar huvudrollen. Edit och Ella medverkar också som barnhemsbarn.
– Jag tycker mig se anlagen, erkänner Gustaf. Men jag vill verkligen inte påverka dem i deras yrkesval. Jag är glad åt att de verkade ha roligt.

Gustaf, som faktiskt är från Vallentuna, berättade så här om sin uppväxt:

Gustaf har sina rötter i stockholmsförorten Vallentuna. Där åkte han skateboard med skolkamraten Eric Gadd och gjorde sig hörd på klassens roliga timme. Men han var inte direkt flickornas favorit, säger han.
– Det är man inte om man är rödhårig och fräknig, smal och tanig och heter Gustaf. Vill man vara populär ska man vara blond och blåögd och heta Micke.
Som barn hade han inte en tanke på att bli skådespelare. Han skulle gå i pappa Reidars fotspår och göra karriär i reklambranschen.
– Pappa är typograf och grafisk formgivare så det föll sig tämligen självklart att jag skulle hålla på med reklam. Efter skolan jobbade jag på en reklambyrå men precis när jag skulle söka till Bergs Reklamskola kom mamma med en annons om Kalle Flygares teaterskola. Det här kan kanske vara något för dig, sa hon. Hon kanske såg en skådespelarbegåvning hos mig, jag vet inte, men jag älskade verkligen att uppträda. Ändå var jag så blyg att jag blev röd i ansiktet så fort någon sa hej till mig.

Läs hela artiklen i Allas Veckotidning nr 49
Julen kändes väldigt långt borta just då men kalendern verkade onekligen lovande. Och nu kan jag bara konstatera att den verkar överträffa det mesta. Så himla kul! Jag ska se vartenda avsnitt.
Anne Kulle
Lilla Tea Stjärne, som spelar flickan Charlie, är otroligt charmig och enligt Gustaf dessutom väldigt begåvad. Vi lär alla få njuta av det allt eftersom.

Kul att se Siv Carlsson, mest känd från Vallarnas friluftsteater i Falkenberg som värsta tjuvmatronan Madame Bofvén.

Kul också att Anne Kulle i kommande avsnitt spelar direktörskan. Läs mer om hennes och hennes livsverk Kullehusteatern här.

Och Birgitta Sundberg från Fria Teatern spelar "barnvaktstanten", ser jag. Himla roligt!
Här kan du läsa mer om Tjuvarnas jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar