torsdag 18 november 2010

Ditt och datt om aktuellt i kommunen

Jag läser i "Resterna av Steget" att vi när som helst blir exakt 30 000 invånare i Vallentuna. Det var värst. Har vi tillräcklig samhällsservice för det, undrar jag. Våra lokala, tämligen odugliga politiker brukar se till att det byggs hejvilt utan att tänka på petitesser som att skolor, dagis och servicehem för äldre ska räcka till för alla. 

Att Örjan Lid (M) är kommunstyrelsens ordförande och kommunalråd är en enda stor skam för kommunen. Vart tog alla aktiva som inför valet skulle plocka bort honom vägen? Att Ray Idermark (M) är fullmäktiges ordförande är också trist. Han har ju varit med sedan Hedenhös och borde för länge sedan ha släppt fram några unga förmågor. Har de inga fräscha namn, moderaterna? Men nu har vi tydligen fått ett antal unga tjejer i fullmäktige åtminstone. Återstår att se om de kan göra sina röster hörda. Jag skulle inte tro det. Har man suttit och bevakat fullmäktige några år så förstår man hur det går. Tjejerna talar - om de törs tala alls - för tämligen döva öron. Det finns rätt många som har suttit i fullmäktige flera mandatperioder utan att säga så mycket som flaska. Den som inte tror mig kan gå dit och kolla själv. Fullmäktigemötena är öppna för allmänheten. 

Nåväl, av 30 000 vallentunabor anges ungefär hälften vara arbetsföra vilket, enligt tidningen, jämförelsevis ska vara en låg (!) siffra. Det kallas "försörjningsbördan" och betyder att varje vallentunabo som arbetar och försörjer sig själv även ska försörja ytterligare en människa. Det är egentligen ett rätt fult sätt att se på saken. Bland de 15 000 som alltså inte försörjer sig själva finns rimligtvis såväl alla barn som samtliga pensionärer.
Barnen är vårt gemensamma ansvar och pensionärerna har väl i herrans namn gjort sitt. Det är bara tack vare dem som vi har vårt välfärdssamhälle. De futtiga pensioner de kvitterar ut i dag har de gjort sig förtjänta av flera gånger om. 
- Det är tack vare oss som som Reinfeldt och andra har kunnat plugga och fått höga löner, säger min mamma säger. Och det är ack så sant. 
Övriga i gruppen som ej kan försörja sig själva bör samhället ta sig en titt på. De som till äventyrs utan orsak glider runt på räkmackor och lever av andra, så kallade molusker, måste vi göra något åt.  

Vidare läser jag att länsstyrelsen har planer på att placera ut vargvalpar i redan bebodda lyor. Befintliga vargar ska alltså förses med fosterbarn! Allt för att det inte ska bli så mycket inavel.
Jag vet att det är som att svära i kyrkan men personligen vill jag inte ha några vargar alls i Roslagen. Åtminstone vill jag inte träffa dem ute i skogen. Det är illa nog med de som ränner omkring i Riala redan utan att länsstyrelsen ska lägga sig i och göra dem fler.

7 kommentarer:

  1. Byggtuna. Kommunen där vi bygger bort vår historia, slaktar skogen och där det är helt ok att Örjan "Lider" köper,säljer och byggar som han själv behagar.


    Tycker synd om vargarna. Vill gärna att dom ska få finnas, men när dom börjar sina långa vandringar så kommer dom att bli påkörda.Länstyrelsen har missat att ge dom en vettig trafikutbildning.

    SvaraRadera
  2. "Att Örjan Lid (M) är kommunstyrelsens ordförande och kommunalråd är en enda stor skam för kommunen." Va? Man kan ha olika uppfattningar om han eller någon annan ska vara kommunstyrelsens ordförande, men att säga att han är en enda stor skam är väl att ta i lite väl mycket. Stor skam!

    SvaraRadera
  3. Det är märkligt att alla är så rädda för vargarna. Själv tycker jag vildsvinen är mycket värre och de är mångdubbelt fler. De föds upp av jägarna (genom idog matning) och gör mycket större skador för bönderna än vad vargarna gör. Läste häromdagen en liten notis om en man som blivit överfallen av ett vildsvin - men om en lösspringande hund skadas av en varg blir det helsidor och krigsrubriker...

    Mvh Bodil

    SvaraRadera
  4. Lena
    Så klart de ska få finnas.
    Men inte här...


    Anonym 23.19
    Du har helt rätt. Det är en stoooor skam.
    Örjan Lid är ett politiskt ogräs.


    Bodil
    Jag skulle verkligen inte vilja möta ett vildsvin heller. Är de verkligen så många?
    Jag förstår vad du menar. Jag har sett i kärnkraftsstaden Pripjat vid Tjernobyl hur de kan ställa till det. Det är verkligen ingen lek.

    SvaraRadera
  5. Finns massor i Vallentuna och runt om i Uppland, finns nog ännu fler i Södermanland.
    Bryr mig egentligen inte om hur de "ställer till det", är mer rädd för vad som händer om jag hamnar mitt emellan en sugga och hennes kultingar. Normalt sett är de skygga men de försvarar ju sin avkomma.
    /Bodil

    SvaraRadera
  6. Bodil
    Det gör även vargar...
    Och älgar också för den delen. Jag hamnade mellan en älgko och hennes kalv en gång. Och hon stod mellan mig och civilisationen. Aningen pirrigt, om man säger så. Jag klarade mig genom att backa, klirra med nyckelknippan och sakta men säkert ta mig upp på ett vägbygge. Lite halvläskigt faktiskt.

    SvaraRadera
  7. Vildsvin enligt jägarförbundet hemsida:
    "Normalvikten för vuxna svenska vildsvinssuggor ligger runt 80 - 90 kg och den högsta vikten överskrider knappast 150 kg."
    Varg enligt jägarförbundet hemsida:
    "Vikten 25 - 55 kg (normalt)."

    SvaraRadera