lördag 15 februari 2020

54 fullsatta roslagsbanevagnar...

Nya Vallentuna Nya har idag en artikel om att allt flera väljer bort sjukvård i Vallentuna. Hela 5 272 personer av 29 425 har lyckats lista sig någon annanstans! What?!

Det kanske hänger ihop med de personalproblemen som av någon anledning tycks råda. Jag tänker till exempel på en husläkare jag ringde till åt en anhörig för några år sedan. En livsviktig medicin som vederbörande haft i 40 år hade plötsligt dragits in.

Doktorn grät!
- Vad ska jag göra?! Jag har 40 patienter i väntrummet och hinner inte ens gå på toaletten. Hur ska jag kunna lista ut vad din anhöriga behöver? Säg vad jag ska skriva ut så gör jag det. Jag orkar inte mer. Jag har sagt upp mig!

Jag åkte till Spanien och köpte medicinen där. Det funkar ju...

Men personalomsättningen på de mottagningar jag haft kontakt med verkar vara hög. Förr hade man sin husläkare hela livet. De senaste åren har doktorerna kommit och gått. Numera blir man förvånad om man inför den årliga besiktningen upptäcker att man har samma husläkare som året innan. Det har just hänt mig. På kallelsen står ett namn jag känner igen. Kanske har det blivit bättre. Hoppas det. 

Men åter till Nya Vallentuna Nya.
Jag vet inte vem som har skrivit texten om patientflykten men avslutningen gör min dag.
Eller vad sägs om:

"Detta innebär att mer än var sjunde Vallentunabo inte är listad hos läkare i Vallentuna.
Som jämförelse på tappet kan nämnas att det behövs 54 fullsatta vagnar på Roslagsbanan för att de ska kunna pendla till annan sjukvård." 

Tjoho!
Det är humor...
Det är lika kul som Uffe Lindeborgs "osociala medier" för en tid sen...

Ps.
Socialdemokraterna - det grämer mig särskilt - har i samma tidning en insändare om barns rätt till alkoholfria kommunala lokaler med anledning av att den två sådana - teatern och kulturhuset - har fått lov att servera vin i samband med exempelvis teaterföreställningar. Insändaren är så fånig och rabiat att den helst bara bör förbigås med total tystnad. Pinsamt! Ds.

Se möjligen:
Otidsenlig socialnämnd utan sans och balans
Vallentuna och den kulturella alkoholen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar