onsdag 11 januari 2012

De misstänkta gärningsmännen är på fri fot mitt i Vallentuna...

Yossef visar upp sitt stora ärr. 

Yossef visar upp sitt stora ärr. Foto: Urban Andersson

Knivhöggs vid gymnasieskola


Yossef Moussa, 17, var nära döden när han höggs ner bakifrån utanför sin gymnasieskola i Vallentuna.
Nu kämpar han för att få sitt liv tillbaka.
– Jag kunde knappt andas och frös väldigt mycket, säger han.

Yossef Moussa var på väg in till dagens första lektion på Vallentuna gymnasium den 30 november när han kände hur någon dunkade honom i ryggen. Först när blodet började strömma ner innanför kläderna förstod han att han hade blivit knivhuggen.
– Jag vänder mig om och ser hur han försöker hugga mig halsen. Då slår jag bort hans arm. Sedan kollapsar jag och känner hur han sätter sig på mig och fortsätter hugga.
Sex hugg träffar – fem i ryggen ett i bakhuvudet. Yossef förs i ambulanshelikopter till Karolinska universitetssjukhuset där han opereras akut. Båda lungorna är punkterade, revbenen av och läkarna fruktar att han ska bli förlamad.
– Jag kunde knappt andas och frös väldigt mycket, säger han.

Börjat återhämta sig

Nu har knappt en och en halv månad gått sedan överfallet. Kroppen har börjat återhämta sig även om Yossef fortfarande äter smärtstillande. Men i huvudet sitter allt kvar. Och den 18-åring som inledningsvis satt häktad är fri igen.
– De brukar röra sig i centrum så jag känner inte att jag kan röra mig fritt. Jag har köpt en skyddsväst som jag brukar ha på mig.
Själv tror han att motivet till attacken finns i att han satte sig upp mot det gäng där 18-åringen och ytterligare en man som inledningsvis misstänktes sägs ingå.
– Jag sa emot dem när de ville att jag skulle hjälpa dem att locka fram människor som de ville skada. Jag vägrade.

Försöker bygga upp sitt liv igen

Nu vill Yossef försöka bygga upp sitt liv igen och rentvå sitt namn.
– Det här gänget är känt för att hålla på med droger och våld. Därför tänker alla att det måste ha något med det att göra. Men jag varken tar droger eller dricker.
– De får mig att känna som om det är mitt fel att jag blev huggen, säger han.
I går började skolan. Men återkomsten till handelsprogrammet blev inte som Yossef hade tänkt sig.
– Rektorn sa att jag väcker oro och att jag inte kunde vara kvar.
Beskedet kändes som ett stort bakslag.
– Jag skulle kunna gå hit varje dag om jag fick. Plugget är det viktigaste för mig.

Problematisk situation

Helena Henrikson, rektor på Vallentuna gymnasium, säger att situationen är problematisk och att de jobbar på att lösa skolgången för Yossef.
Han säger själv att han vill återvända men inte får. Varför inte?
– I princip så skulle han väl kunna det. Men sen är det saker han själv funderar på.
Men finns det något hinder för att han börjar i morgon om han vill?
– Nej, det finns inget hinder för det. Det här är nog hans tolkning av situationen.

Detta har hänt

Den 30 november knivhöggs Yossef Moussa, 17, utanför Vallentuna gymnasium. Han skadades allvarligt och hölls nersövd på sjukhuset. Polisen grep inledningsvis en 20-åring som anhölls och senare släpptes. En 18-åring häktades som skäligen misstänkt men släpptes igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar