tisdag 8 september 2009

Jag läste i Steget...


Den 27 augusti satsade Steget på temat Hälsa. Anna Wilson citerade bland annat viktprofessorn Stefan Rössner som sa att livsstilsföreändringar är ett bra sätt att gå ner i vikt.
- Kost, motion och beteendeförändringar kvarstår, det har aldrig blivit omodernt, sa han.
Faktum är att jag var på ett mycket trevligt kalas härförleden. Bland de övriga gästerna infann sig till min förskräckelse just Stefan Rössner.
Det kändes onekligen lite pinsamt. Jag har inte direkt lyckats hålla vikten de senaste åren. Och så skulle jag sitta mitt emot självaste viktprofessorn och äta middag.
Det visade sig vara hur trevligt som helst. Han sa inte ett ord om att jag borde banta. Det vet jag ju så bra själv. Och det visste han med. En bekant har sagt att en jordnöt motsvarar en meter gurka. Gissa vem som åt flest jordnötter den kvällen... :-)

Steget berättar samma dag om en vallentunabo som fått 212 443 kronor i bidrag (arbetsskadelivränta) från Försäkringskassan trots att han tjänat så pass mycket pengar att han inte borde ha fått något alls. Mannen är nu återbetalningsskyldig.
Jag kan inte låta bli att tänka på Gömda-Mia (presentation antagligen överflödig) som tjänar miljoner på sina lögnaktiga böcker men ändå - sedan 1992 - lyfter ca 100 000 kronor per år i pension från Försäkringskassan. Sist jag kollade sa de att om en person som bedömts vara i behov av sjukpension på grund av att de inte kan jobba tjänar miljoner på sin fritid, så bryr de sig inte om det.
Skillnaden skulle alltså vara att vallentunabon tjänat pengar på arbetstid medan Gömda-Mia tjänat sina miljoner på sin fritid.
Knäppt!

Steget konstaterar vidare samma dag att Vallentunas vatten är bland de dyraste i länet. Det måste vara sant.
Jag fick en räkning på över 4 800 kronor i våras. Hur i all världen blev det så?
Jag måste ringa och fråga.

Gunnel Orselius Dahl påstår i Steget att hon vill se Roslagsbanan förlängs till Arlanda. Jo jo, valåret 2010 stundar. Något ska man ju profilera sig med om man vill bli omvald. Har inte Gunnel fyllt 70 år?
Steget gör även en enkät bland kommunens rektorer. På så vis får jag veta att Berit Sundqvist numera är rektor för Gustav Vasaskolan och Kårstaskolan. Lindholmenborna och Kårstaborna är därmed att gratulera. Berit är verkligen en toppentjej! Grattis!

4 kommentarer:

  1. Hej! Som gammal Vallentuna-bo blev jag jätteglad när jag snubblade över din blogg. Lägger genast till den som favorit! Kul att kunna hålla sig lite uppdaterad med vad som händer därnere nuförtiden... (Jag bor numera i Jämtland)

    SvaraRadera
  2. Hej Bloggfröken!
    Du är så välkommen!
    Bloggen är ny. Den blir bättre efterhand, hoppas jag.
    Känner vi varandra eller...?
    Det är alltid kul att få kontakt med folk som bott här och flyttat ut.

    SvaraRadera
  3. Hej! Nej, vi känner inte varandra, Fast jag känner ju i alla fall dig till namnet, eftersom du är lite av en "kändis", om man får uttrycka sig så... Jag heter Linda, och jag flyttade från Vallentuna 1993. Jämtland är fantastiskt, och jag vill nog aldrig flytta härifrån. Men ibland sticker det till i hjärtat när jag tänker på Vallentuna, det kommer alltid vara hemma för mig, på något plan. Jag åker ju ner ibland och hälsar på släkt och vänner, och vet du, Vallentuna luktar väldigt gott! Det vet man inte när man bor där, det krävs att man är borta därifrån ett tag för att man ska känna den där alldeles speciella doften av Vallentuna. Särskilt en tidig sommarmorgon, när daggen fuktar marken, och solen går upp över centrum, då ska man gå längs Roslagsbanans perrong och dra djupa andetag genom näsan...

    Jaha, nu blev jag visst lite sentimental. Men det är väl det som gör att man kommer tillbaka till sin hembygd, att känslorna tar överhanden över allt förnuft, att man inte för sitt liv kan minnas varför man flyttade, när det är så underbart vackert att man bara vill gråta. Tack och lov så känner jag precis likadant för Östersund numera. Det är ett fantastiskt privilegium; att känna sig hemma på flera ställen, då har man alltid någonstans att ta vägen. Och Vallentuna kommer alltid att vara en sådan plats i mitt hjärta.

    Så hur som helst, jag är glad att jag hittade din blogg, och jag ser fram emot att läsa om vad som händer i mina gamla hemtrakter.

    Mvh/
    Linda

    SvaraRadera
  4. Hej igen Linda,
    Jag har inte haft tid att uppdatera blobben på länge men nu hoppas jag att det ska funka framöver.
    Ha det gott i Jämtland.

    SvaraRadera