tisdag 10 november 2009

Det här är Björn Schaerström...

Jag skrev härförleden ett inlägg om fritidsnämndens ordförande under rubriken: Och vem f*n är Björn Schaerström. Du hittar det här.
Björn har nu ringt upp för att ge mig svar på den frågan. Och nog är det intressant att lära känna våra politiker alltid.

Det enda som bekymrar mig är hans uppfattning att flera ledamöter i fritidsnämnden har tagit illa upp av Anna Wilsons krönika.
Om det vill jag säga följande:
Vallentunaborna i allmänhet och föreningslivet i synnerhet vet att fritidsnämnden och framför allt dess förvaltning sedan minst 30 år gör ett mycket bra jobb. Det är allmänt känt och behöver inte påpekas. Därför kändes det lite patetiskt att Björn S gick i svaromål som han gjorde vilket jag alltså raljerade över i bloggen.


Så vem är han då fritidsnämndens ordförande Björn Schaerström?
Jo, han är född 1954 i Gävle, visar det sig. Han är vidare uppväxt i Sundsvall och bor sedan 1988 i Vallentuna. Björn titulerar sig konstnär med egen ateljé på hemadressen. Han arbetar med måleri och collage i första hand akryl på duk, plywood eller "MDF som bearbetas med hemmagjorda verktyg t.ex. bruten masonite, lakansväv eller träpinnar men också med pensel där det behövs." Han fotograferar sparsamt och är självlärd. Allt framgår av hans konstnärshemsida som du hittar
här.

Att döma av meritlistan vad gäller utställningar kan konstnärsskapet knappast vara Björn Schaerströms födkrok. Jag hittar hans namn i samband med något som heter Paf rekrytering. Kanske är han headhuntare till vardags? Skriv och berätta Björn?

Kolla in Björn Schaerströms arbeten på hemsidan. Skriv och berätta vad du tycker. Själv blev jag mest överraskad av målningarna under rubrikerna "Vingresa", "Big bang" och "Me not you".

Konstnärens verk berättar naturligtvis en hel del om politikern med samma namn. Verkligen intressant! Vad tycker du? Är Björn Schaerström rätt person att leda fritidsnämnden?

Den som googlar på Björn Schaerström hittar snart en blogg som under rubriken Jesus den kåta rondellhunden berättar att bildkonstnären och skulptören Stig Ramsing som gett Skånes Fagerhult en rondellhund han kallar för "Jesus den kåta rondellhunden". Motiveringen lyder: "Jag vill stoppa religionens idiotförklaring av samhälle och svaga själar. Ja, jag vill ta över stafettpinnen efter Lars Vilks och skapa en vettig diskussion om religion."

Björn Schaerström kommenterar i bloggen som följer: "Thank you Stig, låt oss tillsammans fortsätta fighten mot religionen. Det religiösa inflytandet måste bryta på alla plan."

Han förklarar närmare vad han menar i insändaren "Demokrati ska inte vika för islam" publicerad i Uppsala Nya Tidning som du hittar här. Tufft skrivet. Han har en poäng, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar