måndag 16 november 2009

Aktuellt om Lions...

Luciafirandet i Vallentuna
Så är det då dags för Lucia igen. I Steget presenteras denna vecka inte mindre än 11 vackra flickor att rösta på.
Med kännedom om hur svårt det är att få kandidater att ställa upp är det smått fantastiskt. Under min tid i Lions fick kommittén sänka åldersgränsen gång på gång och övertala högstadietjejer för att få ihop ett startfält. Flickorna har staylats av Cina Westling vilket får åtminstone mig att le. Småbrudar är jättebra på att styla sig själva.
Lions har också lyckats sälja sidan med småannonser som är en förutsättning för att Steget ska ställa upp. För nog var det väl så? Rätta mig om jag har fel.
Lions Luciafirande är kantat av skandaler. Det är röstsedlar som slarvats bort och inte räknats, valresultat som avsiktligt manipulerats och en ung kvinna (vinnare) har skymfats i riksmedia å det grövsta. En präst i Svenska kyrkan har till och med vid ett tillfälle skymfat hela evenemanget och alla dess frivilligarbetare så till den grad att ingen av dem ställer upp igen. Därför frågar man sig nu med skräckblandad förtjusning: Vad ska hända den här gången? Spännande!

Lions stipendier
Staffan Helmfrid får årets kulturstipendium av Lions.
- Välkommen i gänget, säger jag med illa dold ironi. Konstigt att du inte har fått det förr. Staffan har länge dominerat hembygdsligan och många gånger varit något av en hemsko för övrig kulturverksamhet. Priset är, som jag ser det, ett tack för lång och trogen tjänst. Vad annars? Han fyller 82 år på själva prisutdelningsdagen den 13 december. Grattis! Lions delar också ut ett musikstipendium som den här gången går till en 18-årig trumpetare vid namn Marcus Lacerda. Men vem får fritidsledarstipendiet? Det är frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar