tisdag 15 oktober 2019

Sverigeförhandlingen med Roslagsbanan i tunnel till City via Odenplan måste vara det mest huvudlösa projektet någonsin ...

Så här berättar Mitti

Så ska Roslagsbanan till city byggas snabbare



Erik Andersson och Irene Svenonius ser gärna att framtidsatsningen tidigareläggs. 
Foto: Anna Alexandersson

PUBLICERAD 6 FEBRUARI 2019, KL. 05:29UPPDATERAD 6 FEBRUARI 2019, KL. 11:25
Regionen Stockholm vill snabba på utbyggnaden Roslagsbanan in till city – med tre år.
Förlängningen beräknas kosta över 7 miljarder kronor.
– Det behövs ny kollektivtrafik för att Stockholms län ska fungera och må bra. Roslagsbanan är viktig, säger regionstyrelsens ordförande Irene Svenonius (M).

Täbyborna, kommunalrådet Erik Andersson (M) och Irene Svenonius (M), ser båda fram emot att Roslagsbanan ska gå ända in till T-Centralen. Region Stockholm har bjudit in representanter för kommunerna, Stockholm, Huddinge, Vallentuna, Österåker och Täby, till ett möte för att prata om hur den planerade projektstarten för utbyggnaden av kollektivtrafiken i regionen ska kunna tidigareläggas tre år.

– Om vi och alla berörda kommuner kommer överens kanske vi kan starta utredningsarbetet nu och börja bygga 2022-2023 istället för 2026, förklarar regionstyrelsens ordförande Irene Svenonius, Region Stockholm.

Täbys kommunalråd: Glada över initiativet

Täbys styrande politiker har länge siktat på att få bättre förbindelser till både city och Arlanda och kommunens stadsutvecklingen har utgått från den visionen. Täby har också gett förhandslöfte om att bygga 15 000 nya bostäder runt Roslagsbanan och medfinansiera förlängningen. Region Stockholm vill på mötet i mitten av februari bland annat diskutera kommunernas möjlighet att förskottera utgifterna.

– Vi är väldigt glada över detta initiativ, men sedan är det klart att det blir en förhandling, säger Erik Andersson (M), kommunalråd i Täby.

Roslagsbanans förlängning ligger i samma utbyggnadspaket som en planerad ny tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö och nya spårväg syd mellan Älvsjö och Flemingsberg.
Tar tolv år att bygga

Tolv år beräknas arbetet med att förlänga Roslagsbanan in till city ta. Prislappen är hissnande 7 miljarder. Enligt Erik Andersson ska inte Täbyborna behöva ta smällen via skattsedeln utan markförsäljning i nya bostadsområden ska betala kommunens notan.

Projektstarten var tidigare varit planerad till 2026. Irene Svenonius och Erik Andersson är, när Mitt i Täby möter upp dem på kafé Kardemumma i Täby kyrkby, överens om att det finns flera fördelar med en tidigareläggning. Osäkerheten i de ekonomiska prognoserna minskar. Infrastrukturkompetens som i dag finns kan behållas. Och en befarad konjunkturavmattning kan möjligen hålla nere kostnaderna, tror de.

– Jag har faktiskt känt ett tryck från kommunerna, säger Irene Svenonius.
Östra Station läggs ner

Roslagsbanans förlängning kommer gör att tågtrafiken i nordost binds ihop med regionens centrala knutpunkter. I dagsläget blir alla stationer längs Roslagsbanan utom en kvar. Östra station stryks och planerna är att marken där avsätts till bostäder.

– Vi kommer att gräva ner från Universitetet under Östra station och nästa station blir istället Odenplan och sedan Centralen. Det är ju en stor förändring. Där blir det otroligt viktigt att se hur omstigningen kan ske på ett bra sätt, säger Irene Svenonius.
Roslagsbanan prioriterad pendlarlänk men…

Det är möjligen ödets ironi att det är totalstopp på Roslagsbanan när Mitt i Täby ska fota Irene Svenonius och Erik Andersson vid stationen i Täby kyrkby. På perrongen står några vilsna och väntar förgäves i kylan medan tusentals andra Täbybor kuskar runt på försenade ersättningsbussar.

– Det visar också hur viktig Roslagsbanan är för nordost och Täby. Den måste bara fungera, säger Erik Andersson.

Miljardpaketet som ska knyta ihop pendlarnätet

Sverigeförhandlingen om kollektivtrafiken är grundplåten när Region Stockholm och berörda kommuner, Stockholm, Huddinge, Täby, Vallentuna och Österåker träffas i mitten av februari för att diskutera en tidigareläggning av kollektivtrafiksatsningarna i länet. Kommunerna måste ställa upp med finansieringen och förskottera mljardutgifterna samt tidigarelägga planerade bostadsprojekt för att ge den nya kollektivtrafiken resenärsunderlag, enligt Region Stockholm.

Roslagsbanans förlängning till T-centralen via Odenplan
Kostnad: 7,1 miljarder
Projektstart: 2022/23 istället för 2026
Klart cirka år 2035

Nya tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö via Årsta
Kostnad: 12,6 miljarder
Projektstart: 2019 istället för 2022
Klart cirka år 2033

Ett villkor för den tidigarelagda

byggstarten är att 642 miljoner kronor ska betalas i förskott.



Så många bostäder lovar kommunerna att bygga
En del av Sverigeförhandlingen bygger på att kommunerna utlovar nya bostäder för att få del av utbyggd infrastruktur. I förhandlingen om Roslagsbanans förlängning till Stockholms central åtog sig kommunerna att bygga följande antal bostäder:

Täby: 16 200
Vallentuna: 5 600
Österåker: 7 020
Stockholm: 500

Källa: Sverigeförhandlingen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar