torsdag 1 november 2018

När alliansen sparar får de svagaste betala...

De borgerliga politikerna i Vallentuna har - med något enstaka undantag - egentligen aldrig haft något till övers för samhällets allra svagaste. De ser dem som en börda helt enkelt. Såvitt jag vet har de heller egentligen aldrig känt sig särskilt lockade av humanitärt hjälparbete.

Jag har bland annat därför aldrig förstått hur vår kommun kan vara så mörkblå. Våra politiker kommer aldrig att finnas till för vanligt folk när vi till äventyrs behöver dem. De drivs allihop av en vilja att gagna sig själva.

Alliansen har alltså "utvärderat" verksamheten inom Arbetsmarnadsenheten, lyckats formulera en del kritik och kommit fram till att den ska läggas ner. Det ska sparas nämligen. Att det beror på underskott orsakade av oansvariga politiker håller man tyst om. Det är som vanligt de allra svagaste som ska betala.
Att lägga ner Arbetsmarknadsenheten är en katastrof. Man förstör en fungerande verksamhet. Precis som sossarna uttrycker saken.
Läs en artikel om det
här.




De får gå när Vallentuna ska spara

– Det här stället behövs, säger Karin Andersson.
– Det här stället behövs, säger Karin Andersson.
I tjugo år har Arbetsmarknadsavdelningen i Vallentuna hjälpt människor som har svårt att få jobb att komma ut i arbetslivet,
Men verksamheten är inte tillräckligt effektiv och nu vill Alliansen lägga ner verksamheten.

Radion står på och i lokalen står elva personer och sorterar inlämnade kläder som lämnats in till Human Bridge. En av dem är Karin Andersson, som arbetat här i 18 år.
– Det är tråkigt att de vill lägga ner, säger hon. För det här både för dem som är arbetslösa och dem som bor i kommunen.
Vad ska du göra när du inte kan komma hit?
– Jag vet inte. Men de har ju sett att jag inte orkar jobba lika mycket som jag brukar. Nu hjälper de mig att söka sjukpension. Men annars hoppas jag få vara kvar här. Jag har trivts här hela tiden. 
Läs hela artikeln här. 
_____________
______________

Arbetsmarknadsenheten är något av det bästa och klokaste vi har i Vallentuna. Om jag inte minns fel så var det Lasse Lundkvist som en gång startade upp det hela.
Människor som inte kan göra sig gällande på den öppna arbetsmarknaden har där ett meningsfullt jobb att gå till med allt vad det innebär av livskvalitet, sociala kontakter och känslan av att faktiskt kunna göra nytta. Resultatet av deras ansträngningar gagnar dessutom tredje världen. Bättre kan det knappast bli!
Om det finns svagheter i verksamheten så kan de att rättas till.
Om bara viljan finns.
Men det finns ingen vilja och ingen omsorg om svaga heller.
De borgerliga politikerna skor sig själva helt enkelt. Varken mer eller mindre.

Personalen ska nu i flera fall hemförlovas till en ofrivillig tillvaro som pensionärer vilket möjligen sparar pengar åt kommunen men orsakar ökande kostnader hos försäkringskassan och andra myndigheter. Vem eller vilka gagnar det mer än de borgerliga politikerna själva?
Det är skattepengar alltihop!

För skattebetalarna blir det följaktligen ingen besparing!
Det är bara politikerna i Vallentuna som får ett ekonomiskt tillskott att slösa bort på gratis halkskydd, arvoden till kompisar och kurser åt sig själva. På kuppen berövar de människor som inte kan försvara sig såväl arbetsglädjen som yrkesidentiteten som för många är själva meningen med livet.
Och Tredje världen? Tja, de får ingenting alls.
Resultatet kan bara på alla sätt bli negativt.
Allt medan dokumenterat inkompetenta politiker missköter kommunen.

Ska man skratta eller gråta?!

onsdag 24 oktober 2018

Skandalöst!


Alliansen sitter kvar på toppen med 58 procent av rösterna i sin hand. Det var förstås väntat men få om ens någon kunde väl ändå ana att vi skulle drabbas av den här kvartetten som nu kliver in i maktens korridorer redo att sätta sprätt på våra skattepengar.

Eller vad sägs om Michel Louis (KD), Parisa Liljestrand (M), Ylva Mozis (L) och Björn Furugren Beselin (C) - den ende politiker som mig veterligt först åkte rakt ut i kylan med rumpan före för att han inte klarade av sitt uppdraget som socialnämndens ordförande och därefter studsade in igen som vilken gummiboll som helst.

Hur i all världen kan han tillåtas att utan genomgående omskolning och utbildning komma tillbaka igen på en ännu högre position?! Han är trots allt den ende som faktiskt har visat att han inte har har en susning om samhällets och demokratins självklara regler.

Hur i all världen har Centerpartiets ledning kunnat låta sig duperas på detta sätt? Och hur är det ens möjligt att lagar och regler tillåter detta? Har han skrämt livet ur vettigt folk genom att visa musklerna eller har partiet helt enkelt bara tappat omdömet? Kommunalrådet behöver han väl bara fnysta lite åt så trillar väl hon omkull i en liten hög. Snacka om Helan och Halvan!

Som skattebetalare borde vi protestera, Vallentunabor. Detta är skandalöst. Som vanligt är vi överkörda. Våra skattepengar är i uppenbar fara!
Foto: Vallentuna kommun

söndag 30 september 2018

Och nu hejar vi på Kock-Erik Fröderberg!

I årets Kockarnas Kamp får vi bland andra möta Erik Fröderberg född 1980 i Vallentuna. Erik är son till fastighetsmäklarparet Anne och Anders Fröderberg som renoverade och i många år bodde på Åbyholms gård men som inte längre finns bland oss. . 

Erik slog tidigt sin omgivning med häpnad när det gällde matlagning och som lokalreporter skickades man då till Åbyholms gård för att göra reportage. Han hade då - 1999 - tagit examen vid S:t Görans gymnasium för hotell & restaurang och belönats med diverse utmärkelser. Det ledde vidare till praktik och arbete på Operakällaren och senare fick han jobb på Ulla Winbladh under ledning av Nils Emil Ahlin.

Det tog honom vidare till en tvåstjärnig restaurang i tyska Schwarzwald och småningom också flera egna restauranger och däribland Dining Club i Stockholm. Erik Fröderberg räknas idag som karismatisk tv-kock sedan han bjudit på mat i tv-programm som Förkväll, Här är ditt kylskåp och Sommarpratarna.

Privat är han numera gift tvåbarnsfar och bosatt i Bromma.

På internet kallar han sig Kock-Erik och tävlar nu alltså i Kockarnas kamp. TV4 avslöjar att Erik har en lättare form av blödarsjuka vilket innebär att han bör akta sig för exempelvis knivar. Hur ska det gå?

- Det blir en överraskande säsong med både imponerande insatser och skakiga nerver. Så jäkla spännande, säger Pär Lernström, programledare.
Se de första avsnitten här. 

Testa Rriks mat i Köket.se
Och titta på honom här:

tisdag 11 september 2018

Skandalöst av Centern att komma dragandes med politiker som redan visat att han inte håller måttet!


Fälld C-topp vill tillbaka till makten



Björn Furugren Beselin. Foto: Mostphotos

PUBLICERAD 6 SEPTEMBER 2018, KL. 14:33UPPDATERAD 7 SEPTEMBER 2018, KL. 14:15

För ett år sedan avgick han som ordförande för socialnämnden sedan det kommit fram att han inte skött sitt uppdrag korrekt.
Björn Furugren Beselin, C, sa att han tog till sig av kritiken.
Ändå överklagade han beslutet ända upp i högsta instans.


Det var i juni 2017 som kommunfullmäktige beslutade att den dåvarande ordföranden i socialnämnden, Björn Furugård Beselin, C, inte skulle beviljas ansvarsfrihet för sitt uppdrag. Beslutet grundades på en revisionsrapport som pekade på flera övertramp.

Björn Furugård Beselin hade på eget bevåg fattat en rad beslut under 2016 som han inte hade rätt till. Däribland att köpa in halkskydd till kommunens äldre, julklappar till de anställda, anordna personalfest och att på nämndens bekostnad åka på konferens för Centerpartiet i Göteborg.

Dålig planering

Själv försvarade han sig med att det ofta handlade om akuta ärenden som inte kunde vänta till nästa nämndsammanträde. Men revisorerna menade att om orsaken till det är dålig planering så håller inte den motiveringen.

De konstaterade att han ”ägnat sig åt obehörigt beslutsfattande och att han genom sitt agerande att bevilja sig själv ekonomiska fördelar i form av en konferensresa riskerat skada förtroendet för kommunen. Samtidigt var inte deras rekommendation att neka honom ansvarsfrihet. De trodde inte att han ”haft andra syften än att på ett enkelt sätt lösa uppkomna situationer även om lösningarna i efterhand visat sig felaktiga.” 


Avbön i fullmäktige

Det höll inte kommunfullmäktige med om. Alla partier utom Centern sa nej till ansvarsfrihet. Dess dåvarande gruppledare Sofia Segergren läste upp uttalande från Björn Furugård Beselin där han hävdade att han tagit till sig av kritiken och att han i fortsättningen inte skulle fatta beslut ensam.

I och med det avgick Björn Furugård Beselin från sin ordförandepost. ä+

Han behöll dock sina övriga politiska uppdrag som 
  • ordförande för pensionärsrådet, 
  • ledamot i kommunstyrelsen och dess 
  • teknik- och fastighetsutskott, 
  • ersättare kommunstyrelsens arbetsutskott, 
  • ersättare i styrelsen för Roslagsvatten och i 
  • Vallentuna Förvaltnings AB. Han är också 
  • ledamot i styrelsen för Vårljus, som driver institutioner för barn och ungdomar i länet. 
Och i år står han på andra plats på centerns valsedlar i Vallentuna. 

Överklagade

Men trots sin avbön ville han inte acceptera att han inte fått ansvarsfrihet. Han överklagade kommunstyrelsens beslut och hävdade att revisionsberättelsen hade sådana brister att den inte var laglig. Samtidigt lutar han sig mot revisionsberättelsens rekommendation att ge honom ansvarsfrihet.

Kammarrätten avvisade hans invändningar och det gjorde också förvaltningsrätten. Björn Furugård Beselin drev ändå ärendet vidare till Högsta förvaltningsdomstolen.

I förra veckan beslutade också denna instans att inte ge honom prövningstillstånd.




Monica Antonsson:

Björn Furugren Beselins handlande är så oförskämt att jag inte kan låta bli att lägga in Louise Kristofferssons alldeles utmärkta artikel i bloggen.  Jag hoppas att hon tycker det är okej. Säg till annars, så tar jag bort den.

Hur i all världen hade Björn Furugren Beselins mage att stanna kvar på sina många förtroendeuppdrag sedan han hade blivit avslöjad med brallorna nere?
Hur i all världen kan Centern utsätta oss för detta? 
Och hur kommer det sig att han är nr 2 på nya listan - till och med före partiets tunga namn Lars Carlsson?!
Det är fan-i-mej obegripligt.  

Men naturligtvis passerar det. 
Vanligt folk orkar inte - och ska inte behöva - granska politikerna. Man förväntar sig ett juste uppförande och att partierna själva ser till att deras representanter har kvalifikationer nog för de förtroendeuppdrag de tilldelas. Det självklara kravet borde stoppa dem som inte ens begriper de mest grundläggande regler för demokrati, ditt och mitt. 

Med en placering som nr 2 på C-listan är det förutbestämt att Björn Furugren Beselin ska ha ett av de tyngsta och mest välarvoderade uppdragen i Vallentuna kommun. Det skulle inte förvåna mig det minsta om han dyker upp som socialnämndens ordförande igen. Det här är hur sjukt som helst.  

Men det är Centerpartiet som får skämmas. De borde verkligen veta bättre. Så här gör man helt enkelt inte mot väljarna. Man tar inte in en person på valsedeln som gör lite som han vill och som redan fått avgå för att han inte är kvalificerad nog.  

Jag har i valrörelsen ifrågasatt hans närvaro på C-listan. Kommentarerna har raderats och så småningom kom en kommentar från Björn Furugren Beselin: 

"Du får gärna prata med mig direkt om det är något du undrar över?Jag har inte gjort några oegentligeheter. Däremot har jag fått kritik, vilken jag också tagit till mig, men som revisorna även säger till media- i övrigt har Björn skött uppdraget väldigt väl. Revisorna föreslog ansvarsfrihet."

Han försökte sig alltså på en fuling. 
Det blev ingen ansvarsfrihet men det försöker han alltså glida undan.  
Och vad betyder det där "I övrigt har Björn skött uppdraget väldigt väl"?
Den som struntar i demokratiska beslut och gör av med skattebetalarnas pengar - stort eller smått - sköter inte sina uppdrag alls. 

En sådan person - MED MAKT ATT BESTÄMMA ÖVER SKATTEBETALARNA - ska vi inte behöva hysa på lönelistan. Han ska inte ha några förtroendeuppdrag alls. På länge. Så är det bara. Det vet centerpartiet också. Ändå tvingar de på skattebetalarna en SLÖSA som vi just har lyckats bli av med. De är så arroganta att de inte ens försöker dölja myglet. Varför?

Jag svarade 
(om någon undrar): 
"Hej! Jag har ingen anledning att diskutera det med dig. Du var en offentlig person och granskades vilket utföll till din nackdel. Därför är det i min värld väldigt tveksamt att du omgående dyker upp på ny valbar plats. Skattebetalarna borde, enligt min mening, inte utsättas för det. Men det är inget jag önskar diskutera med dig."

torsdag 6 september 2018

Missa inte Jerri...

Bakom masken på...
En podcast om fäktare för fäktare (och alla andra)


Numera S-politiker i Vallentuna.
Missa honom inte!

onsdag 22 augusti 2018

En ovanligt kul nyhet...

Vallentuna Nyheter

Publicerad 15:11, 21 aug 2018

Ny badstrand i Vallentuna

Sandstrand, brygga och picknickbord – så blir det vid badplatsen vid Gustavs Udde. I morgon börjar den byggas. Det blir Vallentunas tredje kommunalägda badplats.

Båtbryggan kommer att renoveras och enligt ett pressmeddelande kommer badplatsen inte störa de strövområden som finns i områden. ”Inte heller kommer strandlinjen skymmas”, skriver kommunen i ett pressmeddelande.

– Äntligen får vi nu chansen att bada och simma vid ett kommunalt strandbad också nära Vallentuna centrum. Badplatsen kommer fortsatt sätta stort fokus på att hålla vattenkvaliteten i Vallentunasjön hög, säger Lars Carlsson, C, ordförande i fritidsnämnden.

– Området kring Gustavs udde är vackert och sjön är väldigt tillgänglig just här. Det kommer bli en bra utgångspunkt året runt. Skridskor på vintern, bad resten av året, berättar Josef Rosengren, lokalsamordnare.

Först ska en båtramp byggas, efter det ska sandstranden anläggas. Arbetet beräknas vara klart i mitten av september.
Hege Hellström


När jag var liten badade alla i Vallentunasjön. 

Vi som bodde i Bällsta badade vid Badbergen, rakt nedanför Bällsta stationen, där man då hade huggit ut en kanske 15 meter bred badränna ut i sjön genom vassen som då stod tät och nådde minst 15 meter ut från stranden. Vi hoppade i vattnet från bergknallarna men det fanns också en liten, kanske tre meter bred sandstrand för de allra minsta. Den sträckte sig några få meter ut och sedan var det gyttja, sval och lös mot fötterna, så man måste kunna simma åtminstone hjälpligt.

Såväl min far som min farfar hade båt och fiskade i sjön. De berättade båda att de sommartid hade gått över sjön till andra sidan vid Uthamra, där det också fanns en badplats. Det innebar att de hade simmat eller liknande och hela tiden haft kontakt med gyttjan. Det går inte att stå på bottnen men djupare än så är inte Vallentunasjön. 

De som bodde i centrala Vallentuna badade i Kyrkviken och strax intill fanns/finns kommunens reservvattentäkt. När centralorten någon gång på 1950-talet begåvades med kommunalt vatten och dito toaletter uppstod problem med vart man skulle leda avloppet. Jag vet inte vad de dåvarande politikerna tänkte med, men avloppet leddes rakt ut i sjön. 

En barndomsvän drabbades av paratyfus i mitten av 1950-talet när hon fyra, fem år gammal badade i Kyrkviken. Hon fördes till Mörby lasarett och blev kvar där i flera veckor kanske ännu längre. Före detta energiministern och riksdagens talman Birgitta Dahl (S) har berättat för mig om de fula utslagen hon och syskonen fick när de badade i Kyrkviken. 

Så småningom kom reningsverket som tog hand om det mesta av centralortens avlopp men på 1980-90-talen - under min tid som lokalreporter - fick jag ibland rycka ut med kameran när det hade regnat våldsamt. Då breddade avloppet - det blev översvämning i ledningarna - så bajskorvar, toapapper och gamla kondomer låg i stinkande högar helt öppet på marken ungefär där den lilla bron är längs promenadvägen från Bällsta till kyrkan. 

Men vi badade alltså och när vi blev lite större fick vi cykla till Täbys badplats strax intill Nygård. Där fanns parkeringsplats, omklädningsrum, torrdass och bryggor med hopptorn. Ja, ibland var till och med glasskiosken öppen.  Täby havsbad, sa mamma som har ett väl utvecklat sinne för humor. Där var sandstranden betydligt längre. Man kunde dessutom gå kanske 10-15 meter ut innan gyttjan tog vid.  

Det var när Vallentuna började byggas ut som badandet upphörde i Vallentunasjön. De nyinflyttade tittade på vattnet och rynkade på näsan utan att fatta att gyttjan var orsaken. Hälsovårdsmyndigheterna dömde ut sjön - trots att Rösjön, enligt initierad uppgift, i praktiken var smutsigare - och badandet upphörde. 

Därför är det särskilt roligt om vattnet nu är så bra att Lars Carlsson (C) och hans fritidsnämnd lyckas med konststycket att anlägga en ny badplats i Vallentunasjön. 
Det tycker åtminstone jag. 

Bilderna är tagna vid Täby badplats sommaren 1964. 

Gustavs udde

Gustav på Gustavs udde
Gustavs Udde i Bällsta är - med en stor portion vänligt sinnad ironi - uppkallad efter kommunens starke man Gustav Nilsson.

När östra Bällsta byggdes på 50-talet sprängdes en hel del berg som måste fraktas bort. Byggjobbarna visste inte var de skulle göra av all sprängsten och med lastbilsflaken fyllda av ringde de Gustav som sin vana trogen fattade beslut på ort och ställe.
– Kör ner och tippa det i sjön, sa han. Det fanns som vanligt ingen tid att invänta demokratiska beslut. Resultatet blev en jättelik hög av sprängstensblock strax intill den plats där min farfar hade sin eka förtöjd och med ryssja brukade fiska gädda. Så småningom jämnades stenberget ut, täcktes med jord och blev en konstgjord udde.
– De har döpt den efter mig, sa Gustav stolt varje gång han stod framför skylten och lät sig fotograferas. Sämre landmärken kan man lämna efter sig, tyckte han. Han uppfattade aldrig ironin i namnvalet eller tog den i varje fall inte till sig. 
- Han kom på idén med en pir, säger sonen Gunvar. Det fanns ju ingen annanstans att förtöja båtar i Vallentunasjön.

Läs mer om Gustav Nilsson här. 


söndag 12 augusti 2018

Härliga Radio Österåker 107,3 - hörs även i Vallentuna



Varmt tack
Christer Ottosson, Kurt Hjelte och Åke Stentoft!

http://radio.osteraker.se
Och här finns äldre program av Fredagsmagasinet / På bryggan att lyssna på.